fredag 26 januari 2024

Pumpachutney

Det är svårt att odla pumpor i Lappland. Det funkar bara i växthus och det blir inga stora skördar. Men jag ÄLSKAR pumpor, så jag avsätter en stor del av växthuset för att få lite skörd. Och den lilla skörd jag får använder jag till mycket specifika saker. Det allra, allra viktigaste är chutneyn. Mitt fantastiska recept på pumpachutney!


Det har kokats en hel del chutney här på hemmanet. Många varianter av olika recept. Inget, utom pumpachutneyn, har blivit uppätet. En variant med rabarber hamnade i komposten direkt, så illa var den.
Men pumpachutney, det är något helt fantastiskt! Jag kan inte tänka mig en stek eller annan köttbit utan att få ha pumpachutney till. 😋



Här är receptet, och som med alla mina recept så är det ungefärligt och i det här fallet baserat på andelar. 

Ingredienser:
1del (kilo) pumpa
0,3-0,4 delar (kilo) äpple
0,3-0,4 delar (kilo) lök
0,2 delar (kilo) russin
Mycket ingefära. Ca 10 cm för 1 kg pumpa
5 dl äppelcidervinäger (eller 4 dl och en matsked ättika 24%)
3-4 dl brunt socker, vad som helst duger, inklusive sirap eller också vitt socker i en krissituation.
1 msk vitpeppar, nymortlad (eller mindre vitpeppar och istället lite chili)
2 tsk gurkmeja
1 tsk kardemumma, nymortlad
Salt, lagom mängd

Hur man gör:
Hacka pumpa i relativt små bitar, som gula ärtor ungefär. Hacka äpplena i lika stora bitar. Finhacka löken och ingefäran så smått det går.
Lägg allt utom kryddorna i en kastrull. Koka upp på medelvärme. Rör om och rör ner de nymortlade kryddorna när chutneyn börjar gå ihop. 

Koka tills allt blir genomkokt och "saggigt". Jag kan inget bättre ord för att beskriva det. 
Häll upp på varma burkar, fullt upp. På med varmt lock, vänd upp och ner och låt svalna. Kolla att locken visar på att det bildats vakuum. Dom buktar nedåt.

Detta håller i åratal, och är som sagt det allra godaste som finns till söndagssteken, eller kotletten, eller sidfläsket, eller revbenen eller pannbiffarna osv.

Utökade kommentarer. 
Jag har gjort det här receptet på ett kilo pumpa, så att det är lätt att anpassa till hur stor eller liten pumpa man än har. Som pumpa räknas allt orangeköttigt svagt sött fruktkött från antingen Cucurbita maxima, Cucurbita pepa eller Cucurbita moschata. Det viktiga är att det är orangeköttiga och sötsmakande pumpor.

Det ursprungliga receptet var högst upptaget med att chutneyn skulle vara helt pumpafärgad, alltså gyllengul. Så det receptet rekommenderade så kallade "sultan russin", gula lyxrussin. Men det är helt onödigt för smaken och är ju, här i Lappland också helt omöjligt att få tag på. Och smaken blir den samma med vanliga bruna russin.

När det kommer till socker så kan man ta vad som helst. Det bruna sockret som ursprungsreceptet rekommenderar ger nog lite mer smak, men jag har använt vad än som finns i förrådet under årens gång. 

Det ska finnas en hetta i chutneyn. Olika recept anger antingen chili (gul såklart för att inte förstöra den gyllene färgen) eller svartpeppar. Jag ....tycker vitpeppar och riktigt mycket vitpeppar är optimalt och ger den där perfekta lite blommigt kryddiga smaken. 

Gällande syran så tycker jag också att det blir en tydligare och godare syra genom att byta ut 1 dl av äppelcidervinägern till en matsked (eller lite mer) av ren ättika. 

Framförallt, när det kommer till syra, sötma, hetta och sälta, så provsmaka. Måtten i receptet är det jag ungefärligen använder. Men jag står alltid och provsmakar en hel del på slutet, för att få det att smaka så där perfekt som jag vill ha det till söndagssteken. 👍

Inga kommentarer: