onsdag 22 maj 2024

Kulinariskt vår-"besök" i Japan

Precis de här dagarna börjar allt vårgrönt komma upp, och med det också många delikatesser som vi inte ens behöver odla själva. Vildväxande godsaker! 😋 
Det här på bilden är sporangieskotten av vanlig åkerfräken (Equisetum arvense). Ett fruktat ogräs, men tydligen också en delikatess i Japan. De här bleka skotten kommer upp tidigt på våren, innan den gröna delen av växten har börjat växa. Och, det här lilla skottet har alltså ätits av flera ursprungliga kulturer runt om i världen, om än inte i någon större mängd. 

Den här växten innehåller rätt många alkaloider som man kanske inte ska äta jättemycket av, samt tiaminas, som kan ge brist på vitamin B1 (tiamin), vilket kan gå riktigt illa. Men, för att det ska hända skulle man alltså verkligen behöva äta mängder. Dessutom bryts tiaminas-molekylen ner när man kokar skotten, och .. naturliga alkaloider har ofta visat sig nyttiga i mindre mängd. De har t.ex. visats ha antivirala, antibakteriella och antimetastaserande effekter. Men om det gäller alkaloiderna i just åkerfräken vet jag inte. 

Så långt mina botaniska/vetenskapliga funderingar. Att använda det vi har i vår natur, som jag läst om att andra naturnära folkslag ätit och använt i tiotusentals år, det är verkligen spännande och ett intresse jag haft sedan barnsben. Att de här sporangieskotten också fortfarande äts som delikatess i Japan, får mig ännu mer taggad. Det är SÅ kul att försöka få en smak av hur människor äter och njuter på andra sidan världen. Själv kommer jag aldrig dit, men med såna här små rätter, kan jag ändå "resa".... i smaksinnet! Och den minimala "mängden" av dessa godsaker, kommer i sig själv säkerställa att det inte är något alltför skadligt jag sätter i mig. 

Så, varje vår lägger jag någon timme på att plocka och rensa de skott som växer i vår sydslänt. Plocka tar ca 10 minuter. Men att rensa bort dom där kransarna runt stammen, det tar EVINNERLIG tid. Så inget man plockar för att mätta magen alltså! 😅
Sen kokas dom i rikligt med vatten i 20 minuter. Man häller bort vattnet, och sen smaksätter jag dom enligt en ... försvenskad variant av de japanska recept jag hittar. Först i med lite fett som jag låter de urkokta skotten fräsa i en stund, sen i med lite soja, lite syra (jag har använt vitt matlagningsvin, vinäger eller .. min egen kombucha, huvudsaken är att det är surt), sen lite socker eller honung och slutligen ska man ha i dashi (ett slags alg-buljong). Jag har löst det genom att låta en liten bit av ett noriark tillagas med skotten, ungefär som ett lagerblad som man sedan tar bort. I denna sörja ska sen skotten sjuda ca 10 minuter till, sen ska de svalna i vätskan
 och ... sen är det klart att äta. 👍

Resultatet av detta entimmars-samlande och rensande och 30 minuters tillagande är en liten gaffel full av tsukushi till varje familjemedlem. Så heter alltså delikatessen på Japanska. Det ÄR gott, skotten i sig har en mild, skoglig smak, och dom är möra. Smaksättningen tar första platsen och en sån här liten sido-rätt till t.ex. en rejäl renbiff, där man bara tar några stjälkar tsukushi till varje bit kött, är en upplevelse. 

Men, givet arbetsinsatsen, så räcker det med en gång per år. 😅

Tidigare inlägg om delikatesser från det vilda:
https://forsnashemmanvardagsliv.blogspot.com/2017/06/vildbroccoli-sommargyllen.html
https://forsnashemman.blogspot.com/2018/05/en-akta-delikatess-varprimoren.html
https://forsnashemmanvardagsliv.blogspot.com/2019/07/svinmalla-som-spenat.html
https://forsnashemmanvardagsliv.blogspot.com/2018/08/nasslor-hela-sasongen.html
https://forsnashemman.blogspot.com/2020/06/hundkex.html
https://forsnashemmanvardagsliv.blogspot.com/2018/05/grillsasongen-borjar-med-kanin.html







Inga kommentarer: