onsdag 7 augusti 2024

Plocka hjortron

Jag var ute på myren. Men, trots fin blomning, så är det inte någon toppensommar på hjortronmyren. Så är det ofta. Av en eller annan anledning så blir skörden klen, eller uteblir helt. En bra hjortronsommar inträder kanske var 5-6 år. Toppenår har jag upplevt 3 gånger i mitt över 50-åriga liv. Men inte detta år alltså. 😅

Varför hjortronen uteblir är inte alltid så lätt att räkna ut. Ibland är det tydligt, tidig torka kan få blommorna att trilla av. I år hade vi varmt i juni, men inte SÅ torrt att blomningen blev förstörd. Torka under högsommaren kan få karten att trilla, då dom inte får vätska nog att kunna svälla upp. Men i år har det regnat konstant under hela deras utvecklingstid i juli. 

Min teori är faktiskt brist på pollinatörer. Eftersom det var så torrt i juni, så har vi haft väldigt lite mygg och nästan inga knott och absolut inte en enda broms. Det är mycket möjligt att också blomflugorna som är våra viktigaste pollinatörer här i norr ... inte heller haft någon bra säsong. Och utan dom, inga hjortron. 

Men det fanns ändå en del. Så jag plockade ihop en liten hink. Som varje gång jag går till hjortonmyren, så tycker jag det är SÅ kul och härligt. Det doftar gott och man blir så glad av att se "guldet" lysa .... tills det gått en kvart-tjugo mintuter. Då är man bara svettig, trött, hatar de mygg som ändå finns och ... vill bara hem. Jag är verkligen ingen jätteentusiastisk hjortronplockare. Tranbär, sent på hösten i klart och kallt väder utan flygfän, det är helt OK. Och svamp, trots flygfän, och lingon, hallon, åkerbär och alla trädgårdens bär. Dom ÄLSKAR jag att plocka, i timmar. 

Men inte hjortron. 
Det kan bero på den tusentals timmar som jag och farmor plockade hjortron under uppväxten. Hon älskade det, man kunde rent se hur det brann i ögonen på henne av lycka när vi åkte ut. Och trots att hon hade problem med ena benet efter polio, och haltade, så stapplade hon iväg till de mest svåråtkomliga myrar för att fylla hink efter hink. 

Det kan ha sin grund i att hjortronen var det bär som gav henne mest inkomst, per kilo. Och som sjukpensionär med en yrkeskarriär på bara 2 år som servitris .. så hade hon inte direkt gott om egna pengar. Så bärplockning var viktig för henne, för hennes självständighet. Och hjortronen alltså allra mest uppskattade. 

Jag tyckte om att gå och plocka med henne, men oftast bara ett tag. Sen satt jag på en sten eller i bilen och filosoferade medan hon plockade 1-3 timmar till. På kvällarna satt vi i soffan framför TVn, t.ex. sånt som serien "shogun" (som nu finns i excellent nyinspelning) och rensade dessa bär. Dagen efter åkte vi till bäruppköparen och farmor fick pengar rakt i handen. Jag fick också alltid några tior för det halvkilo-kilo jag orkade plocka innan jag tröttnade.

Så med den erfarenheten från ungdomen, så kanske mitt undermedvetna känner att jag "plockat klart" hjortron i mitt liv. 😛

Men ... den där första kvarten är ändå underbar och  ... sentimental. Och ett par portioner färska hjortron varje sensommar är SÅ gott och nödvändigt känner jag, för mig och framför allt till barnen. 
Så jag plockar några gånger under goda år, så vi kan äta dom färska, styckfrysa lite och göra några burkar sylt. Och dåliga år, som i år ... plockar jag bara minimalt för att familjen ska få äta färskt. 
Men sen får det vara bra. 😌

Tidigare inlägg om hjortron:
https://forsnashemmanvardagsliv.blogspot.com/2016/08/augusti-vardag.html
https://forsnashemmanvardagsliv.blogspot.com/2013/07/skogens-guld.html
https://www.egenkombucha.se/2017/08/hjortron-kombucha.html
https://forsnashemman.blogspot.com/2020/08/enkel-efterratt.html
https://www.egenkombucha.se/2017/04/hjortron-kombucha.html

Inga kommentarer: