söndag 15 juli 2018

Lappländskt lin på gång.

Här är ett litet experiment med anpassning av växter till vårt kalla klimat. År 2016 började jag odla ett lin som kom norrifrån. Hudiksvalls Lin. Däremot har nog inget lin nånsin odlats traditionellt i Lappland. Min tanke var att jag kanske kunde få det här regionala linet som redan var lite anpassat till norr, att anpassa sig än mer. 😊
I våras fick jag chans att beställa samma sort, Hudiksvalls lin, men odlat av NordGen, exakt vart vet jag inte med söderut nånstans kan vi anta. Linet här hos oss i Lappland har alltid levt på gränsen. Det är knappt det hinner få mogna frökapslar och det innebär att det mogna frö som blir kommer från de allra tidigaste plantorna. Selektionen har alltså gått fort. Detta är plantor av andra omgången eget frö vi odlat av Hudiksvalls lin och jodå, mycket riktigt är det betydligt tidigare än det Hudiksvalls Lin jag fick frö av från Nordgen i våras. 👍

På bilden har jag provodlat dom i två likadana lådor bredvid varandra för att kunna jämföra. Det är kanske inte helt tydligt, men lådan till vänster på bilden (med vårt lin) har betydligt fler blå blommor just nu än lådan till höger. Man kan också se att frökapslar börjat bildas på vår variant av Hudiksvalls lin. Min bedömning är att linet från Nordgen är minst en vecka senare i utvecklingen. 

Ett praktiskt exempel på värdet att ta egna fröer. Anpassning till de lokala förhållandena sker hos alla växter man själv börjar ta egna fröer av och vi har många sorter som vi uppfattat blivit både tidigare, härdigare och friskare när vi börjat fröodla dom själva här i Lappland.💗

Tidigare blogginlägg om Hudiksvalls Lin:



Inga kommentarer: