tisdag 21 maj 2019

Strålande sådd av egna pumpor och squash.

Vilken känsla när mina egna fröer av pumpa och squash gror så bra! 19 av 20 fröer kom upp och är nu snabbt omplanterade i rejäla krukor. Det här kändes extra skönt för att det är så otroligt ovanliga fröer. 😊
Jag fick dom av Lena Israelsson via föreningen Sesam. Det är fröer hon fått tag på från norra Kina och enligt henne den snabbaste pumpan hon odlat. Det visade sig att även sommarsquashen hon gav oss frö till var supersnabb, en månad snabbare än den näst snabbaste. Alltså riktigt värdefulla sorter för oss här i Lappland. 👍

MEN det fanns inte mycket fröer kvar här i Sverige efter en väldigt svår snigelsommar i södra delen av landet, och inget mer gick att få tag på från Kina. Jag lyckades få fram 9 pumpor av sorten Dongyan röd och fick ut frö från 6 stycken av dom. Av Sommarsquashen fick jag bara fram en enda mogen frukt som pollinerats av två andra plantor. Men det var ändå  en del frö i den squashen och dessa har alltså visat sig vara otroligt livskraftiga! Jippi! 😅

Nästa, och slutliga steget i denna fröodlarresa är att de här plantorna i sin tur visar sig ge bra frukter och frö i andra generationen också. Då kommer jag på riktigt kunna känna att de här två sorterna är "räddade till eftervärlden" här på Forsnäs Hemman i Lappland. Dongyan röd pumpa och Donygan  squash (vit). 💗

Tidigare inlägg om våra nordkinesiska pumpor och squash.
https://forsnashemman.blogspot.com/2018/08/tidiga-tidiga-pumpor.html
https://forsnashemman.blogspot.com/2018/12/froodlad-kinesiskt-sommarsquash.html


Inga kommentarer: