onsdag 23 oktober 2019

Bladkål

Nu skördar jag kålen, och jordslår den i matkällaren. I år har vi främst odlat bladkål, alltså kål av den typen som inte bildar huvuden, utan där bladen är själva maten. Det har gått mycket bra för oss, trots enorma mängder kålmal, redan tidigt på säsongen. Så tidigt som i år har jag aldrig någonsin upplevt dessa flygfän här i Lappland, i kallaste nord. 😮
Så här fin skörd fick vi för att vi använder bra insektsnät (Rantai 0,8X0,8) och sprutar med den naturliga bakterien Bacillus thuringiensis (säljs som Turex), som ger eventuella larver så svår magsjuka att dom dör innan dom hinner äta upp bladen. Och innan dom hinner lägga ägg för en ny generation. 😏

Det här är två olika sorter. Den kompakta krusiga till vänster är Westland Winter. En traditionell sort av grönkål som tål mycket låga temperaturer, i södra Sverige sägs den kunna övervintra utan problem. Den högra sorten är mycket speciell. Den heter White Russian, och sägs vara en korsning mellan en vanlig grönkål och en växt som kallas sibirisk bladraps. Den är enorm, och även om bladen är sitter glesare än på en grönkål så ger den lika mycket skörd totalt. Eller mer, för även bladnerverna är delikata. Och bladen, dom är helt makalöst goda! 😋

Dom sägs ha vunnit en smaktest-tävling över olika bladkål i norra Amerikat, och det kan jag förstå. Här på hemmanet håller familjen just denna kål högst över alla andra i smaklighet. Tur då att den ger såna enorma plantor! 💗

I år har jag odlat många plantor av dessa två sorter, för nästa år ska jag fröodla just de här. Och en lyckad fröodling av kål kräver att man helst använder minst 20 plantor av varje sort. Fördelen är ju att man kan använda bladen som mat samtidigt, för det är bara stammen (stocken) som behöver övervintras för att ge frö året efter. Så dessa kommer jag nu "plocka rent", förvälla och frysa in stora delar av bladen och en del av stjälkarna från White russian. Sen får stammarna stå jordslagna i hinkar i jordkällaren fram tills i mars ungefär då jag tar fram dom och börjar förbereda dom för blomning och frösättning nästa sommar. 👍

Tidigare inlägg om att odla kål:

Inga kommentarer: