tisdag 31 mars 2020

Fantastiskt besök i Åkes trädgård

Jag minns förra sensommaren, då jag fick chans att besöka en av Sveriges mest unika trädgårdar. Jag fick göra ett personligt besök hos en av de få trädgårds-personligheter jag själv verkligen beundrar. Åke Truedsson. 😊
Jag och min mentor, Åke Truedsson
Den kan verka svårt att förstå vad jag gjorde där, i södraste Sverige, i Skåne. Jag bor i kallare än zon 8, i kallaste Lappland. Han bor nästan så varmt man kan komma i landet. Vi har inte mycket gemensamt gällande odling. Han odlar aprikosträd, och får enorm skörd. Jag kan knappt odla potatis utan fiberduk eftersom vi får frost året runt. Men det finns absolut saker jag har lärt mig av honom. Och hans böcker har varit en av de första inspirationskällorna jag hade när jag började odla storskaligt för 19 år sedan.
Aprikoser i Åkes trädgård i Skåne
Alltså, hans metod är att djupgräva! Genom att skapa upphöjda bäddar av otroligt välgödslad och lucker jord med helst 60-80 cm djup, så kan man få enorma skördar på liten yta. Och för oss i kalla klimat så är det inte minst viktigt att den här metoden förlänger säsongen! För all gödsel/näring, som är nedgrävd i jorden skapar värme i själva jordbäddarna genom sin nedbrytningsprocess. Att dom är upphöjda hjälper också till att skapa värme. Jag har själv använt metoden, och den har givit helt enorma skördar! 👍

För mig var det nästan en tropisk känsla att träda in i den helt inmurade trädgården i Skåne, och se allt från så exotiska växter som kiwis, aprikoser och paprikor växa på friland. Men jag kunde ändå se flera av de grundläggande strukturella element som vi också använder oss av här i kallaste nord, för att få fina skördar. Just upphöjda bäddar, riktigt välgödslat och vindbrytande element för att skydda odlingarna.
Jag med mina enorma broccolis, sommaren 2002 då jag djupgrävde mina odlingsbäddar. 
Det var en helt makalös dag och SÅ otroligt härligt att träffa alla i familjen. Inte bara Åke, vars böcker jag alltså läst sedan förra årtusendet, utan också hans barn, son och dotter som båda jobbar i odlingarna och som likaså gav oss så mycket erfarenheter av deras odlingar. Hur man djupgräver riktigt ordentligt, fick jag lära mig av sonen. Jag vet inte om jag själv har ork till särskilt mycket av det muskelarbetet själv numer, men jag har ju också två egna söner som möjligen går att lära.
Blivande djupgrävda bäddar och hästgödsel i framkant av bilden. Åkes son berättar hur han kommer blanda och bygga upp bäddarna inför nästa års odling. 
Och jag och Åkes dotter diskuterade växtutprovning och "höns i trädgård" samt försäljning via gårdsbutik och web. Också en givande inspirationskälla. Slutligen, när jag frågade lite om den övriga familjen och hans ursprung, fick jag ta del av en sak som verkligen har påverkat mig. Åke berättade för mig att hans far var en ivrig trädgårdsmästare som odlade ända tills han var 92 år! Sen blev han väldigt sjuklig och orkade inte odla sina sista 4 år. Men det som har stannat hos mig är just den känslan av livskvalitet. Så vill jag också ihågkommas. När jag dör vill jag helst beskrivas som att "hon odlade ända tills hon blev XX år". 💗

Tidigare inlägg om den makalösa odlingssommaren 2002 då jag djupgrävde enligt Åkes metod:
https://forsnashemman.blogspot.com/2018/02/odlingssommaren-2002-varmast-i.html

Tidigare inlägg om hur riktigt välgödslad jord förlänger odlingssäsongen:
https://forsnashemman.blogspot.com/2017/11/en-smutsig-liten-hemlighet-med-var.html




Inga kommentarer: