lördag 22 augusti 2020

Ryska chebureki till middag

Husmor (jag) har tagit ett extra tag för att börja lära sig laga mat på riktigt, med mycket av egen skörd och eget kött i matlagningen. Tidigare har Husbonden stått för nästan all matlagning, men nu vill jag avlasta honom lite mer. 💗

Inspiration hittar jag på de mest underliga ställen. Jag är sedan tidigare otroligt förtjust i Palestinsk/Arabisk matlagning och det går ofta att få in mycket eget odlat i sån mat, se länkar nedan. Ikväll har jag dock satsat på något annat som också ofta funkar med vår självhushållning. Rysk/Slavisk mat. 👍

Och där har yngste sonen, som älskar allt från den kultursfären, hittat en inspirationskälla som är ganska så.....otippad. En slags youtube-stjärna (Boris) med en mycket burdus Rysk stil till sina filmer. Men med osvikligt kompetenta recept som blir SÅ goda. Och så dålig humor som vi har här på Forsnäs Hemman, så skrattar vi också så vi kiknar när vi tittar på hans filmer. 😊

Idag blev det alltså Chebureki, en slags pirog som friteras. Och alla "mina" karlar här på Hemmanet älskar friterat så det är ett säkert tips. Särskilt för mig som fortfarande är rätt osäker och har dåligt självförtroende när det kommer till matlagning. 😏

Mycket riktigt blev mina Chebureki en hit, med en fyllning av köttfärs från några get-slaksidor, egen paprika, lök, selleri och persilja och kryddad med egenodlad chili och timjan. I det här receptet var det bara mjöl, salt och olja att steka i som vi inte hade producerat själva. Och jag misstänker att det egentligen går att göra på vårt eget mjöl och att steka i animaliskt fett, det ska jag prova nästa gång. För det här receptet, det gör vi om! 😋

Här Boris i sitt esse, men....det här är inget vanligt matlagnings-program. Har ni svårt för riktigt brutal humor, så bortse från det här😉: https://www.youtube.com/watch?v=x9NEXPoepO4

Här tidigare inlägg från oss när vi lagar Palestinsk/Arabisk mat: 

https://forsnashemman.blogspot.com/2020/07/att-resa-utomlands-men-stanna-hemma.html

https://forsnashemman.blogspot.com/2018/09/baba-gaonuch-av-egen-aubergine.html

http://forsnashemmanvardagsliv.blogspot.com/2014/02/arabisk-sallad.html


Inga kommentarer: