måndag 28 september 2020

Linet skördas

 Idag skördade jag min lilla linodling. Det är rejäl höst här och jag har inte sett ett uns av mognad de senaste två veckorna. Vanligen sägs att man ska skörda linet när en tredjedel av bladen gulnat och trillat av, nedifrån. Det gäller inte i kallaste Lappland kan jag meddela. 😏

Hos oss skördar jag när det inte går att ha kvar linet längre, när hösten gått för långt eller skarp kyla väntar. Har jag tur har tillräckligt med frökapslar skiftat i brunt för att jag ska få ihop lite utsäde till nästa år. Till och med i år, när det varit så pass kallt så har faktiskt några frökapslar hunnit mogna. 👍

Och det roliga är ju att för varje år jag odlar mitt lin så blir det allt mer anpassat till våra breddgrader. Jag odlar en gammal kulturhistorisk sort som heter Hudiksvalls lin och redan för två år sedan kunde jag märka att det lin jag odlat här i Lappland under ett par år var betydligt tidigare att mogna, än samma sorts lin där utsädet kom från linfält i södra Sverige. Ett praktiskt exempel på hur viktigt det är att odla sitt eget frö, om man vill bli självförsörjande på riktigt. 😊


Här inlägget där jag testade hur tidigt vårt lin blivit i sin anpassning: 

https://forsnashemman.blogspot.com/2018/07/lapplandskt-lin-pa-gang.html

Och här tidigare blogginlägg om Hudiksvalls lin:

https://forsnashemman.blogspot.com/2017/04/linet-ar-mitt-emellan-blomning-och-trad.html



 

Inga kommentarer: