fredag 2 oktober 2020

Nypotatis i Lappland

Nu i början av oktober grävde jag upp vår första nypotatis, nånsin! Här i kallare än zon 8 brukar vi vanligen inte alls bry oss om att odla bara för att skörda så smått. Stor skörd är viktigare än "primörer" som här ändå inte blir klara förrns till kräftpremiären snarare än midsommar. 😏

Men i år petade jag ner några pyttesmå rest-pärer i jorden i rondellen sent. Jag hade egentligen tänkt att sätta jordärtskockor där, men när jag inte fick tag på utsäde så fick hönsens matpotatis en sista chans. Det här var vid midsommar. Läget var också uselt. Rondellen blev klar i våras, så marken var helt ogödslad. jag hivade på lite ensilage för att täckodla, inget mer. Dessutom ligger rondellen i köksträdgårdens skuggigaste del. Även på högsommaren ligger den i skugga ända fram till klockan 11 på förmiddagarna. Som "grädde på moset" förfrös också blasten redan den 16onde augusti, mindre än två månader efter jag petade ner potatisarna.  

Så igår grävde jag upp dom, alla 4 kvadratmeter. Eftersom potatisen fått växa så kort tid så handlade det verkligen om "nypärer", små med tunt skal. Men jag fick ändå imponerande 1,6 kilo av dessa 4 kvadratmeter. Betydligt mer än jag satte och fantastiskt goda nykokta och smörslungade till pepparbiffs-haloumi och stuvad mangold"spenat". 👍


När rondellpotatisen frös i augusti: 

https://forsnashemman.blogspot.com/2020/08/frosten-halsade-pa.html

Tidigare inlägg om säsonger där potatisen fryst bort snabbt: 

https://forsnashemman.blogspot.com/2015/10/lycklig-for-smulor.html

Här när Hustomten kör i rondellen med mikrotraktorn: 

https://youtu.be/CLsMn02AzXk?list=UUZxqlnon4IuwCaIUstHF2Ew


Inga kommentarer: