torsdag 10 december 2020

Första sådden inför 2021- chili

Idag åker första fröerna inför nästa sommar i jorden. Det är chiliarten Capsicum chinense som planteras. De är så långsamma att man behöver förodla dom nästan ett år innan man får skörd av dom. Jag har alltså dragit mig för att odla den här chiliarten. Här i Lappland kommer det nämligen innebära att jag får dra ut extrabelysningen tidigare än någonsin.

Orsaken att jag ändå provar nu är att chinense-chilis ska gå bra att övervintra. Och eftersom jag har lyckats övervintra ett par plantor av "grann-familjen" Capsicum baccatum så vill jag absolut prova med några chinense-sorter också. Om man lyckas övervintra de här chilisorterna, så får man också mycket större skörd de följande åren. 

Årets övervintring av våra baccatumplantor "Jamaican bell" verkar också lyckas. Trots att dom blev ordentligt halshuggna i höst, så har dom börjat skjuta fina nya skott från basen av stammarna. 


Tidigare inlägg om att övervintra chili: 

https://forsnashemman.blogspot.com/2020/10/att-omvardera-utvarderingar.html

https://forsnashemman.blogspot.com/2019/11/chili-kansla.html



Inga kommentarer: