tisdag 15 december 2020

Medioker mängd mjölk

Så här långt in i mörkertiden så får vi inte jättemycket mjölk. Vi pressar inte heller våra Lappgetter i onödan, dom får fint hö och kvistar och vatten, men dom får ingen extra säd eller "kraftfoder". Vilket korkat namn. Det är ju inte alls någon "kraft" i sån energiföda, utan bara ett sätt att "suga ut" så mycket som möjligt av de stackars industridjuren. 😅

När våra älskade Lappgetter får så mycket fint, naturligt foder dom vill, och  när jag slutar mjölka dom innan dom blivit helt utsugna, så ger våra två getter ca 6-7 dl totalt varje dag numer. Hade jag pressat dom hade jag nog fått ut 3-4 gånger mer, men det är som sagt inte intressant för oss. Vi vill främst att våra djur ska vara naturligt anpassade för vårt klimat, och ge oss ett normalt överskott av mjölk, ägg eller kött. Inte mer än dom kan åstadkomma, inte så att dom måste må illa för att kunna föda oss. Utan vi vill ha raser som ger oss tillräckligt för att vi ska bli nöjda, samtidigt som djuren mår toppen och inte blir stressade. Gränsen går t.ex mellan våra fina välanpassade Lappgetter och industrigetterna som heter "Svensk Lantras" och har vidriga juver och inte alls verkar ha en bra psykologi. Gränsen går mellan de höns som har fluffiga "hättor" som gör att dom inte kan se rovfåglar och gör dom stirriga, jämfört med våra fina lantrashöns från Öland. Ankorna från Blekinge fanns redan på vikingatiden och är SÅ härdiga och fungerar fantastiskt här hos oss, även i kallaste Lappland. Och Gotlandskaninerna. Dom kommer från södra Sverige men fixar vårt skarpa klimat alldeles utmärkt. Andra mer högavlade raser klarar inte våra förutsättningar. Men våra kära Gotlandskaniner njuter fritt av att sitta och mumsa hö utomhus, även när det blir kallare än -30C.👍

Så lantraser, det är grejen! För oss som bor så pass kargt till så är de här välanpassade djurarterna helt oundgängliga för att vi ska kunna bli självhushållande. Och förhoppningsvis är vi numer kunniga och kompetenta nog att avla vidare på dessa raser, så att vi, till våra efterlevande, kan lämna vidare en genetisk population som kommer bli lika värdelfull för våra ättlingar, som våra fina lantrasdjur är för oss. 💗

Tre dagars sparad mjölk ger uppåt 2 liter och räcker till en laddning pannkakor. Husbondens specialitet, han gör en rejäl plåt med fläskpannkaka och 25-30 vanliga pannkakor som jag äter med mängder av blåbärssylt medan yngste sonen gillar kanel och strösocker.

Dagen efter gillar jag att äta tunnpannkakorna kalla, nästan som en macka. Jag brer på tjockt med extrasaltat smör och rullar ihop pannkakan som ett tunnbröd. Så lärde jag mig av min svenskfinländska kompis Camilla när jag var barn i Hallstahammar. 

Mycket gott! Kanske inte jättenyttigt, men mycket gott! 😋

Här hur vi tänker strukturellt för att kunna hålla djur som både mår bra, och som ger oss föda. 

https://forsnashemman.blogspot.com/2018/08/flockdynamik-for-halsosamma-hons.html


Tidigare inlägg om mjölk: https://forsnashemman.blogspot.com/search/label/Mjölk

Inga kommentarer: