onsdag 6 januari 2021

Textar

Det är mestadels semester här på Hemmanet. Nu i den mörkaste vintern har vi ganska ledigt. Efter skörd och höstslakt, innan sådderna och vårbruket kommer igång. Men visst arbete gör vi ju ändå. Idag textar jag.

En del saker som vi skapar är individanpassade, som vår frölåda. Det en sån jag sitter och textar på nu. Den ska bli födelsedagspresent och få ett unikt meddelande. En tidigare låda vi gjorde hade texten "Cissis frölåda" och blev mycket uppskattad.  Jag behöver både läsglasögon, pannlampa, finaste mårdhårspenseln och ibland också förstorningsglas för att göra det här arbetet. 

Det är roligt arbete, tycker jag. Inte bara för att det är ganska annorlunda mot allt jag vanligen gör, djurskötsel och odling, utan också för att det påminner mycket om en tidigare period i livet då jag jobbade som ansiktsmålare av barn. Att föra penseln i långa raka linjer och snirkliga kurvor är en helt unik talang och jag gillar att använda den förmågan. Även om det numer sker på platta träskivor istället för på barnansikten.

Här ett tidigare inlägg om våra frölådor, som till och med blev en artikel hos "Allt om Trädgård": https://forsnashemman.blogspot.com/2018/01/forsnas-hemmans-nya-frolada.html


 

Inga kommentarer: