torsdag 25 augusti 2022

Taggsvamps-tur

Det ryktades att det skulle finnas gott om taggsvamp i skogarna här i Lappland. Flera av mina Fejjan-vänner som bor här lokalt har visat upp fulla korgar de senaste veckorna. Så, jag gav mig ut på en tur. Jag har två ställen som ger lite taggsvamp normala år. Men dom ligger rätt långt bort och ger sällan någon annan svamp, så det var en chansning att gå dit redan nu. 😊

Glatt överraskad blev jag! Det finns verkligen taggsvamp. Nästan lika mycket som i fjol som också var ett rekordår. På bara en halvtimma plockade jag uppåt 2 kilo. Fantastiskt roligt!  

Taggsvamp är en av våra favoritsvampar, den har en mild men ändå tydlig och nästan "köttig" svampsmak. Och konsistensen är fast med perfekt tuggmotstånd. Därför är den så användbar. De få år vi får plocka mycket taggsvamp så fryser vi in överskottet, nedkokat i eget spad. Det är perfekt till t.ex. köttfärssåser eller grytor på vintrarna. Men det allra mesta av taggsvampen går ändå åt till att göra svamp-crepes. SÅ himla gott! 😋

Av den här korgen kommer vi få fantastiska svampcrepes till hela familjen imorgon, och den räckte också till att frysa in 2 portioner till framtida lyx-middagar under vintern. 👍


Tidigare inlägg om taggsvamp på Forsnäs Hemman: 

https://forsnashemmanvardagsliv.blogspot.com/2017/08/

https://forsnashemman.blogspot.com/2021/08/svampskogens-rikedomar.html



Inga kommentarer: