fredag 2 augusti 2024

Vita jordgubbar

Jordgubbsskörden fortsätter, men mängden avtar. Här är gårdagens plockning, ca 1,5 kilo. Och de vita jordgubbarna har börjat ge sin största skörd. Dom är alltså liiiite senare än de röda. Men SÅ värdefulla för oss. Varför? 😊

Jag ser vita jordgubbar som en helt annan bär-typ än de olika röda sorterna. Det är som att odla en helt annan växt. Inte skötselmässigt. Dom vita växer i rader omgivna av de röda jordgubbarna, och jag sköter dom precis på samma sätt. 

Men SMAKEN! Jag, som fått inse att jag är "smak-fantast" eller kanske "gourmet" på ett snobbigare språk. Jag älskar att känna det olika, det unika det som inte smakar som allt annat. Och ju fler olika smaker i trädgården, desto roligare. 😋

Och vita jordgubbar smakar INGET som röda jordgubbar. Det är en helt annan arom. Man brukar kalla dom ananas-gubbar, för att folk tycker att smaken påminner om det ... men jag tycker att dom smakar som sin helt egen smak. Och dom är väl värda att odla, även om dom ger mindre. För dom är helt delikata, och på ett helt annat sätt än de röda är delikata. 

Som med våra röda jordgubbar så köpte jag in olika sorter när vi anlade trädgården 2008. Jag har ingen aning om vilka sorter vi har nu. Men, det är två olika, en som blir lite mer rosa upptill och en som fortsätter vara nästan helt vit, bara fröerna blir rosa. Den är så svårt att se att den är mogen att jag oftast inte märker det förens den får några små bruna fläckar upptill, men då smakar den å andra sidan helt gudomligt. 😅

Dom vita ger alltså inte lika mycket som våra röda jordgubbar, kanske 65-70% av skörden i vikt, och dom har svårare att överleva vintrarna här i allra kallaste nord. MEN vi bor alltså allra kallast till i Sverige, i kallare än zon 8. Så jag tror ingen annan behöver bry sig om härdigheten, för även här överlever ca 50% av alla satta plantor utan problem, och bara lite mindre bistert till, så överlever säkert alla. 

Så ... om ni vill ha en helt ny form av smak och bär att skörda i er trädgård ... satsa lite på vita jordgubbar. Jag har svårt att tro att någon blir besviken. 💗

Här är Trädgårdstrollets sort-guide om vita jordgubbar; 
https://www.tradgardstrollet.se/2019/07/18/sortguide-vita-jordgubbar/

...
Här är tidigare inlägg om våra vita jordgubbar, som alltså ändå överlevt Sveriges kallaste klimat i långt över 10 år. 😁
https://forsnashemmanvardagsliv.blogspot.com/2016/08/bartider-och-svamptider.html
https://forsnashemmanvardagsliv.blogspot.com/2017/08/jordgubbar.html
https://forsnashemman.blogspot.com/2023/07/jordgubbs-tider.html





Inga kommentarer: