onsdag 31 juli 2024

Sveriges äldsta krydda?

Jag gräver i skafferiet efter mormors och farmors gamla kryddor. För nu är det tävling, om vem som kan hitta "Sveriges äldsta krydda" i skafferiet. 😊

Det är Matsmart som lanserat tävlingen i syfte att uppmärksamma att många slänger mat i onödan. Och just kryddor är ju långlivade, och behöver nog aldrig slängas vid bäst före datumet. 
Jag tror inte jag vinner. De äldsta kryddorna jag har är alla helt utan datum, vilket innebär att dom är tidigare än 1986, men vem vet hur mycket tidigare. Det är påsarna på bilden som är så gamla. Kaliumsorbat som kostade 3:70kr, natriumbensoat för 1:65kr, en förpackning med muskotnötter för 2kr och hjorthornssalt, som min farmor (som konstant uttalade ord fel) kallade för hjortronsalt. Den påsen har varken datum eller pris på sig. 

Jag har två burkar svart- och vitpeppar som måste vara köpta samtidigt för dom har utgångsdatum den 2a och den 18onde augusti 1998. Grillkryddburken står det 14 + 92 på, kanske första april 1992? 
Enbärsessensen står det 92-07 på. Det är morfars. Han gjorde alltid "clubba" (enbärssvagdricka) av den. Receptet känner jag tyvärr inte till, men det var enbärsessens och socker (och kanske något annat) och så fick det jäsa. Det smakade aldrig alkohol, så den blev nog inte så stark och vi barn fick dricka den utan problem, men .. det var också det starkaste mormor och morfar någonsin drack (då dom var pingstvänner) och jag fick alltid känslan av att clubba-bryggningen var lite hemlig, för att det var så syndigt med alkohol. 

På påsen med natriumbensoat står det 90737, möjligen kan det stå för 1990? 
Men den tydligaste årsanvisningen som finns på burkarna är alltså troligen grillkryddan verkar vara från 1992 eller enbärsessensen från samma år. Om det är för otydligt så är min äldsta krydda den oöppnade påsen med bittermandel där det tydligt står 931015.
De här kryddorna/tillsatserna är inget jag själv någonsin använt, dom står i "sentimentalitets-skafferiet".
 
Med ETT undantag, påsen med muskotnötter, som kostade 2 kronor. Jag tror själv att det kan vara den äldsta kryddan, utifrån utformningen på påsen som ser ut som 1970-80-tal. Men utan datum, så är det ju svårt att veta. Den påsen har haft en nöt kvar i sig under alla dessa år, tills förra året då jag fick slut på mina muskotnötter och precis skulle göra potatismos. Då tog jag fram mormors påse med den enda gamla muskotnöten och använde upp ca en fjärdedel. Det smakade utmärkt. Så Klimatsmart är helt inne på rätt spår, med att medvetandegöra folk om kryddors extrema livslängd. 
När civilisationen kollapsar så kommer jag satsa hårt på att köpa kryddor, så att jag och de efterkommande kan få njuta några exotiska smaker ibland, även när vi gått över till full självförsörjning. 

Resten av muskotnöten lade jag tillbaks i påsen efter potatismoset var färdigt (sentimentalitet). Sen köpte jag nya, och då köpte jag ett halvkilo för om dom håller så länge som mitt experiment med den gamla nöten visade, så kan jag unna mig att börja bygga lager.
Och så länge den håller kommer jag absolut använda den gamla uppklippta mjölkkartongen som kryddförvaring, den är från december 1983.
För att jag är sentimental såklart. 😅

Här en länk till tävlingen, man kan skicka in bidrag i 11 dagar till. Tills den 11 augusti 2024: https://www.matsmart.se/stories/matsmart-alskar/taevling-jakten-pa-sveriges-aeldsta-krydda
Och här lite att läsa om Matsmart: https://www.matsmart.se/info/om-bolaget
...
Tidigare inlägg om att använda och göra egna kryddor:
https://forsnashemman.blogspot.com/2020/06/paprikapulver.html
https://forsnashemman.blogspot.com/2021/04/exotisk-berberkrydda-en-smaksemester.html
https://forsnashemman.blogspot.com/2021/08/ortsaltets-dag.html


Inga kommentarer: