torsdag 15 augusti 2024

Att torka jordgubbar

Numer plockar vi bara enstaka "eftersläntrare" i jordgubbslandet. Och, med den rekordskörd vi fått i år (tack vare vårt helt perfekt uppbyggda jordgubbsland) så har jag jobbat på att hitta alla möjligheter till att spara den här rikedomen. Sylt är en självklarhet, men efter 25-30 burkar insåg jag att vi inte behövde mer, ens när vi givit bort en del till barnen. Så jag började lära mig att torka jordgubbar. Det här är vad jag har lärt mig! 😊
Och jag misstänker att samma erfarenheter kan vara användbara för andra som torkar söta och mosiga bär/frukter, som plommon/krikon, persikor/nektariner och päron. 
Torkade jordgubbar och fruktläder av jordgubbar.
Vi har en torkmaskin av märket Evermat. Den är Svensktillverkad och finns fortfarande att köpa. Vår är numer 22 år gammal och fungerar lika bra som den allra första dagen. Min plan var att prova två olika torkmetoder. Först gjorde jag som jag läst om att naturfolk ofta gjort, i Stefan Källmans utmärkta bok "Vilda växter som mat och medicin". Tyvärr slut i tryck nu och kostar... håll i er .. nära 2000kr på antikvariat! Väl värda dessa pengar dock. 😅
Olika varianter på hur jag delat jordgubbar som har olika form.
Naturfolken mosade bär, bredde ut dom på den släta sidan av björknäver och torkade framför elden. Dom gjorde kort sagt det som numer kallas "fruit-skins". Så det gjorde jag också. Råa jordgubbar, en halvminut med stavmixern och sen utspritt på ett smörpapper i torken och ... fruktläder! Som experiment blandade jag också i lite socker i en sats och lite mer socker i en ytterligare sats.
MEN, och det är lika bra jag klargör detta redan nu ... det blev INTE bra. Alltså .. det blev helt habilt fruktläder. Gott, syrligt och med en svag smak av "frukt och bär".
Men det smakade inte det minsta lilla av jordgubbe. Varför det blev så otroligt smaklöst jämfört med min andra metod, fattar jag inte riktigt. Kanske avgår aromerna när man mixar bären, kanske oxiderar det på något sätt. Men själva jordgubbssmaken ... den försvann. 😕 
Jordgubbsskivor som ska torkas.
Men samtidigt började jag experimentera med att skiva jordgubbar och torka skivorna. Och DET ... blev en absolut succé! 😊 
Här ska jag därför detaljerat beskriva hur jag gjort. 
Fyra viktiga punkter:
1. Jag använder en vass skalkniv med litet blad. Det gör att jag kan hantera kniven på lättast och säkrast möjliga sätt. Bryn kniven ofta!
2. Jag oljar in torkollorna med rapsolja innan jag lägger dit jordgubbs-skivorna. Sån här mjuka och lätta frukter/bär har lätt att fastna i metallnätet, men om man oljar in torkollan innan, så lossnar dom oftast helt problemfritt. 
3. Man MÅSTE skiva bären/frukterna i rätt tjocka skivor. För tunna skivor "rinner ner" i metallgallret under torkningsprocessen och fastnar så att de inte går att dra bort och hela torkningen blir poänglös. Man får inget kvar att äta, men massor av elände att diska rent.
Gissa hur jag lärde mig det! 😅
Och 
4. Använd INTE hög temperatur på torkapparaten. Gärna så låg temperatur att du kan känna att luften känns sval vid övre ollan om du håller handen där. Vid för hög temperatur kommer värmen "koka" bären. Om man torkar dom svalare så håller smaken bättre och skivorna av frukt/bär är lätta att lossa från metallgallret. 
Bästa, och enklaste, och billigaste kniven.
Viktigt är att skivorna inte blir för tunna. I så fall blir dom påverkade av torkprocessen och dom "smälter ner" i gallret på torkollorna och blir helt omöjliga att avlägsna. Så det är viktigt att skära skivorna ca 6-8 mm tjocka.  Små jordgubbar som är lite plattrunda skär jag bara i halvor. Om det är svårt att få dom att ligga still så skär jag också bort lite på undersidan, då i form av ett "V", så att så lite som möjligt av frukten kommer vila mot metallgallret.

Större jordgubbar skivar jag i 1-2 skivor rakt över, horisontellt. Då skär jag av toppen (det som är nederst på jordgubben) och om det är ett spetsig fäste mot själva foderbladet så plattar jag till det också. Sen skär jag skivor. Änden mot fästet får gärna ha kvar så mycket skinn på sig som möjligt. Skinnet skyddar också frukten/bäret från att fastna i gallret.

När skivorna är mer än halvtorkade kan man lätt lossa dom från en olla och eftersom dom krympt i storlek kan man hälla alla bär/frukt-skivor från 3-4 ollor på bara en enda olla. Den sätter man längst ner i torkstapeln, där det är varmast och torkar snabbast, medan man kan fylla på ollorna i toppen av stapeln med nya bär/frukter som man vill torka. På så sätt har man en veritabel liten effektiv "tork-fabrik" gåendes, och jag kan säga ... under de här 3 veckorna jag har torkat jordgubbar ... så har det ju (som bieffekt) doftat alldeles LJUVLIGT i köket. 😍 
Torkade jordgubbar, lätta att sprätta loss från metallgallren.
Och rör om i de ollorna med halvtorkade bitar med några timmars mellanrum. De torkar ju i alla lägen, men om dom rörs om så kommer det gå snabbare, då en del partier som legat mot varandra får mer luft efter omrörningen.

När bitarna av frukt/bär är torra/sega, och man inte känner någon "svikt" när man trycker på dom ... så kan dom lagras. Jag har vågat mig på att använda en glasburk och när jag öppnat den med 2-3 dagars mellanrum så känner jag att det inte är någon fukt i dom. Jag har också sparat en del av de torkade jordgubbarna i en gammal sockerpåse. Då håller det sig garanterat tort och mögelfritt, men kanske förlorar det en del arom med tiden? Det återstår att se. Jag håller er uppdaterade. 
En lagom tjock jordgubbsskiva, med ett "V" skuret för att inte fastna på metallgallret.
Så smaken då?
HELT fantastisk!
Att äta de torkade jordgubbshalvorna/skivorna smakar nästan som färska jordgubbar. Enormt mycket arom och just jordgubbs-smak kvar, goda/sega att tugga på och  ... i princip godis. De här burkarna kommer vi ha som fredagsgotta under hela vinter. Och jag är lite besviken på att jag inte kunnat få till ett så här fint jordgubbsland redan när barnen var små, för det här hade dragit ner på all godis-konsumtion. 😏

...

Hur vi konstruerade jordgubbslandet: https://forsnashemman.blogspot.com/2020/07/nya-jordgubbslandet.html
Skötselråd: https://forsnashemman.blogspot.com/2023/07/jordgubbs-tider.html
Utvärdering av landet (det är toppen!): https://forsnashemman.blogspot.com/2024/07/forsta-jordgubbarna.html
Tidigare inlägg om vita jordgubbar (som syns i en del av bilderna på det torkade jordgubbarna): https://forsnashemman.blogspot.com/2024/08/vita-jordgubbar.html

Tidigare inlägg om vår älskade Svensktillverkade torkmaskin Evermat, som vi torkar, allt från kött, svamp, bär/frukt och örter i:
https://forsnashemmanvardagsliv.blogspot.com/2018/09/torrkott.html
https://forsnashemman.blogspot.com/2021/08/ortsaltets-dag.html
https://forsnashemmanvardagsliv.blogspot.com/2013/09/torkade-appelskivor.html
https://forsnashemmanvardagsliv.blogspot.com/2018/01/egen-nyponsoppa.html



Inga kommentarer: